Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden
Mail de Hoorstudio
Bel de Hoorstudio
Bezoek de Hoorstudio
de Clinge 2, 1401 EV Bussum
Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden
Artikel 1 Definities
Audicien: De persoon met de titel audicien, geregistreerd in het StAr-register.
Offerte: Voorstel tot levering en prijsbepaling
Leveringsbon: Overzicht van meegegeven hoortoestellen en producten.
Factuur: Definitieve koopovereenkomst
Artikel 2 Toepasselijkheid
Deze Leverings- en Betalingsvoorwaarden maken deel uit van alle overeenkomsten en zijn van toepassing op alle (overige) handelingen en rechtshandelingen van de audicien en de cliënt ter zake. Afwijkingen en/of aanvullingen op enige bepaling in een overeenkomst en/of de Leverings- en Betalingsvoorwaarden gelden slechts indien zij schriftelijk worden overeengekomen en hebben uitsluitend betrekking op de betreffende overeenkomst. De toepasselijkheid van algemene en/bijzondere voorwaarden van de cliënt is uitgesloten, tenzij de audicien de toepasselijkheid van dergelijke leverings- en betalingsvoorwaarden schriftelijk heeft aanvaard.
Artikel 3a Hoortest
Het gehoor van de klant wordt gemeten volgens de geldende regels van de StAr en de (triage)audiometrie. Indien de audicien niet zelf de meting uitvoert, zal dat ten minste zijn door een persoon die hiervoor specifieke scholing heeft gevolgd. Hoorstudio Gooise Meren is niet aansprakelijk voor gehoorschade die in een zeldzaam geval door het uitvoeren van hoortesten zouden kunnen voortvloeien.
De klant wordt bij afwijkingen van het gehoor geadviseerd een specialist te raadplegen. Indien de klant dit om welke reden dan ook pertinent niet wil, kan worden volstaan met het ondertekenen van een ‘verklaring niet-verwijzing’. In deze verklaring doet de klant afstand van alle consequenties die het niet laten beoordelen van het gehoor door een specialist tot gevolg kan hebben.
De hoortest van de klant blijft bij Hoorstudio Gooise Meren in het klantendossier aanwezig tot 7 jaar na het laatste gehooronderzoek. Opvragen van deze gegevens kan uitsluitend door de klant zelf of na schriftelijke toestemming door de klant aan derden.
Artikel 3b Afdrukjes maken
Het maken van afdrukjes van de oren ten behoeve van maatwerkartikelen (oorstukjes, zwemdopjes, gehoorbescherming, slaapdopjes, enz.) zal altijd geschieden volgens de geldende regels van de StAr. Indien de audicien de afdruk niet zelf maakt, zal dat ten minste gebeuren door een persoon die hiervoor een specifieke scholing heeft gevolgd. Er wordt de klant altijd gevraagd na eventuele operaties die zijn ondergaan aan het oor, de audicien of diegene die de afdruk van het oor maakt zal hier rekening mee houden. Hoorstudio Gooise Meren is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen die kunnen voortvloeien uit het maken van afdrukjes van de oren bij de klant.
Artikel 4 Offertes
Aan de klant aangeboden offertes worden gebaseerd op verwachte kosten en vergoedingen. De klant is verantwoordelijk voor volledige informatieverstrekking ten aanzien van data van vorige leveringen van hoorhulpmiddelen, restitutie/natura verzekering en aanvullende verzekeringen. Eventuele voorgestelde vergoedingen van de zorgverzekeraar komen vanzelfsprekend ten laste van het door de zorgverzekeraar bepaalde eigen risico, hiervoor is Hoorstudio Gooise Meren niet verantwoordelijk. Offertes zijn op maat gemaakte persoonlijke berekeningen, hieruit kunnen geen rechten worden ontleend voor offertes aan andere personen. Typefouten en (be)rekenfouten zijn voorbehouden.
Artikel 5 Gewenningsperiode/proefperiode
Gedurende de gewenningsperiode krijgt de klant hoortoestellen en aanverwante producten mee naar huis om te kunnen wennen. Gedurende deze periode blijven de hoortoestellen eigendom van Hoorstudio Gooise Meren, hiervoor wordt de klant gevraagd een leveringsbon te ondertekenen. Elke verantwoordelijkheid ten aanzien van verlies, schade of onoordeelkundig gebruik van de hoortoestellen ligt bij de klant. De gewenningsperiode duurt in principe voort tot de eerstvolgende controleafspraak en kan naar inzicht van de audicien worden verlengd.
Bij annulering van de afspraak door de klant, is de klant verantwoordelijk binnen 2 weken na annulering een nieuwe afspraak te maken.
Bij uitblijven van communicatie (6 weken wordt als maximumtermijn aangemerkt) door de klant, is Hoorstudio Gooise Meren gerechtigd de volledige nota aan de klant te doen toekomen. Hoorstudio Gooise Meren biedt mogelijkheid de hoortoestellen te verzekeren tijdens de gewenningsperiode. Dit initiatief ligt bij de klant.
Hygiënische producten die door Hoorstudio Gooise Meren niet te retourneren zijn aan de leverancier zoals TV- sets, hoofdtelefoons, kinbeugels, aangepaste telefoons, enz. zijn niet in bruikleen te verstrekken. Oorstukjes, zoals gehoorbescherming, zwem/slaapdopjes en oorstukjes voor hoortoestellen kunnen niet geretourneerd worden.
Artikel 6 Facturatie
Hoorstudio Gooise Meren zorgt voor eventuele declaratie bij uw zorgverzekeraar. Indien een zorgverzekeraar een mindere vergoeding uitkeert dan verwacht, zal de klant dit verschil zelf dienen bij te betalen. Indien een zorgverzekeraar een hogere vergoeding uitkeert dan verwacht, dan geeft Hoorstudio Gooise Meren het teveel betaalde terug aan de cliënt.
Datum van facturatie is gelijk aan de datum van ondertekening van een tevredenheidsverklaring. De ondertekening van de tevredenheidsverklaring verplicht de klant tot afname en betaling van de geprobeerde producten, de doorlopen gewenningsperiode/proefperiode wordt aangemerkt als bedenkperiode.
Het is de klant niet toegestaan facturen met de stempel ‘Deze particuliere aanschaf kunt u niet declareren bij uw zorgverzekeraar’ alsnog bij de zorgverzekeraar te declareren. Financiële gevolgen die hieruit voortvloeien, zijn voor rekening van de klant.
Artikel 7 Betaling
Betaling van de aan de klant opgemaakte factuur dient te worden voldaan: contant in de winkel of door te pinnen in de winkel of door overmaking van de factuur binnen 7 dagen na facturatiedatum. Bij uitblijven van betaling zal Hoorstudio Gooise Meren incassokosten in rekening brengen van €20,- per hoortoestel. Indien de nota dan nog niet is betaald, zal de incasso uit handen worden gegeven aan een derde partij. Betaling in termijnen is uitsluitend mogelijk na beoordeling door de audicien. De afspraken gemaakt met de audicien zijn voor de incassoprocedure leidend.
Artikel 8 Negatieve proef
Mocht de gewenningsperiode niet naar wens zijn verlopen en de klant ondervindt te weinig meerwaarde van de hoorhulpmiddelen, kan de klant de in bruikleen verstrekte artikelen weer inleveren bij Hoorstudio Gooise Meren. In principe worden geen kosten aan de klant in rekening gebracht, uitzondering hierop zijn maatwerkartikelen; deze komen altijd voor rekening van de klant, deze worden ook eigendom van de klant. Ook wanneer een proef erg lang heeft geduurd kan Hoorstudio Gooise Meren een arbeidstijd in rekening brengen, dit bepaalt de audicien. De audicien moet dit wel voor aanvang proefperiode hebben voorgelegd aan de client.
Artikel 9 Garantie
Op alle producten die functioneren op elektriciteit of batterijen geldt in de basis een fabrieks- garantietermijn van 2 jaar. Afhankelijk van de afspraken en voorwaarden van de fabrikant van het product of zorgverzekeraar is verlenging van de fabrieksgarantie van het 3e tot en met het 5e jaar mogelijk al dan niet tegen betaling, de audicien zal dit bespreken bij aflevering van de producten. Voor alle maatwerkartikelen geldt een garantietermijn van 30 dagen op de pasvorm, na deze termijn is kosteloze reclamatie niet meer mogelijk.
Artikel 10 Klachtenprocedure
Indien een klant een geschil heeft met de behandelend audicien, wordt verzocht dit geschil schriftelijk te melden of via de mail naar info@hoorstudiogooisemeren.nl of per post naar Hoorstudio Gooise Meren, tav afdeling klachtenadministratie, postbus 1357, 1400 BJ Bussum. De medewerkers van Hoorstudio Gooise Meren zijn verplicht binnen 2 weken na ontvangst van de klacht een reactie te geven. Klachten zullen ten alle tijden in redelijkheid en billijkheid worden afgehandeld. Indien de klacht voortkomt uit onoordeelkundig gebruik, zal de klant worden gevraagd de instructie ten aanzien van onderhoud, gebruik van juiste batterijen en eventueel aanvullende producten ter harte te nemen.
Artikel 11 Service en nazorg
Kosten voor service of onderhoud aan uw hoorhulpmiddelen, welke niet bij Hoorstudio Gooise Meren zijn aangeschaft of die bewust zonder serviceafspraken zijn aangeschaft, worden aan de klant in rekening gebracht met een tarief van €121,- per uur, met een starttarief van €60,50 voor het maken van een afspraak van het eerste half uur. Onderdelen (filters, domes, slangetjes, luidsprekers, enz.) worden separaat in rekening gebracht.
Artikel 12 Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op alle aanbiedingen en gesloten overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.